Am fost la Electric Castle 2013. Si nu ma mai duc degraba.

Ziua a doua, voiam sa vedem Morcheeba. Ploua „cu spume” in Cluj. Ma uit pe regulamentul din Zile si Nopti ca sa vad daca scrie ceva despre accesul cu umbrele. Nu scria nimic, cica sa ma uit pe site: pe site niciun regulament. Ajungem la Bontinda; nici nu apucam sa intram in sat, circulatia blocata. In ritm de melc am ajuns la un pod unde un tinerel, vorbind isteric la telefon cu vreun organizator, tinea masinile in loc cu piciorul pe capota. Inteleg ca e „aglomeratie in sat”  si ca trebuie sa parchez acolo si sa mergem pe jos. Doi politisti, vorbind cu „ba” si cu „ma”ne dirijeaza intr-o rapa. Vreau sa parchez pe marginea drumeagului de tara, alaturi de alte zeci de masini dar nu se poate, politistul se rasteste la mine cum ca trebuie sa intru pe un tapsan comunal unde un cetatean ne cere 5 lei. Ploua deja serios si il intrebam pe cetateanul cu parcarea unde naiba e festivalul. Zice sa o luam peste camp, facem dreapta la copac si o tinem drept pana in sat. O luam la pas, pe intuneric, prin ploaie, prin balarii si lanuri de porumb, sarim un sant si nimerim pe un drumeag pietruit unde, ce sa vezi, ne depaseau masini una dupa alta, semn ca regulile sunt pentru fraieri sau pt cei care nu au numere de Cluj.

Alaturi de alti dezorientati ca si noi, dupa vreun sfert de ora de mers prin namol, nimerim satul si intrarea la festival. Ne intampina voluntarii: „nu aveti bratari, mergeti inapoi pe drum, la cele 2 gherete de plastic si cereti de acolo”. “Tinere, am trecut pe langa ele, scria acolo cu pixul ca se vand bilete, nu ca se dau bratari”. Ne ducem, ne luam bratarile de acces, venim inapoi la poarta. „Nu aveti voie cu umbrele” zice tinerelul. „Prietene, uita-te in jur, ploua „ca-n povesti”, m-am uitat pe regulament, nu scrie nimic de umbrele, mi se pare ca exagerati, nu am venit sa bat oameni cu umbrela”. N-avem ce face, lasam umbrela si intram in curtea castelului unde, ce sa vezi, zeci de oameni cu umbrele, semn ca, iarasi, regulile sunt pentru fraieri.

Frumos la concert daca faceai abstractie de microfonia manifestata din cinci in cinci minute si de ploaia mocaneasca. In rest, coada peste tot: ca sa iei ceva de baut sau de mancat trebuia sa stai intai la o coada de cateva zeci de persoane ca sa iei un „token”de plastic, in schimbul a 6 lei. Apoi te mutai la coada vecina ca sa schimbi tokenul pe apa sau o alta bautura. Coada la toaleta, coada la mancare, intuneric bezna. Dupa concertul Morcheeba s-au aprins niste becuri, semn ca au rezolvat problema cu electricitatea. 18 lei pe un hamburger si 6 lei pe o apa la ”jumatate” mi s-a parut exagerat si am considerat ca am vazut destul. Pe drum inapoi evident ca am apucat pe alta cale, ne-am ratacit si am mers la nimereala, cu telefonul aprins in mana. Am orbecait prin noroi si baltoace pana am nimerit la masina si am rasuflat usurati ca s-a terminat.

A organiza un eveniment reusit presupune ceva mai mult decat  a pune pe o scena cativa artisti. Presupune sa asiguri publicului o experienta completa si placuta, pe care sa vrea sa o repete anul viitor. Ca sa faci asta trebuie sa te gandesti ce ar putea sa mearga rau si sa ai un plan B. Si un plan C si un plan D si tot asa pana acoperi toate scenariile posibile si imposibile. Totul pentru ca spectatorul tau care a dat bani buni pe bilet, pe cazare, pe drum, pe parcare, pe consumatie si pe cine stie ce altceva, sa se simta bine si sa revina. Nu sa simta ca a fost pacalit si si tratat ca o gaina numai buna de jumulit. Parerea mea este ca, la Electric Castle, in ciuda eforturilor de a face ceva bun si frumos, s-a vazut lipsa de experienta, organizatorii au fost depasiti de situatie, nu au apreciat corect numarul de participanti si, in consecinta, nu au corelat potrivit logistica festivalului.

Daca tu, organizatorule, faci concert la mama zmaului, taman la Bontida, vinzi bilete in toata tara, pe Eventim, prin aplicatii, prin puncte de vanzare directa in „n „orase…e de asteptat ca oamenii sa vina cu masinile, nu? Si daca stii ca ai vandut, sa zicem, 7000 de bilete inainte de festival si te mai astepti sa vinzi 3000 “la poarta”, nu e, oare, logic sa te gandesti ca te vei trezi cu cel putin 2000-3000 de autoturisme in zona ? Si daca ma pui totusi sa parchez la 5 kilometri de sat, ca alt tapsan nu ai avut la dispozitie, de ce nu pui tu niste indicatoare, niste voluntari, ceva acolo, sa ne dirijeze, sa nu orbecaim ca prostii printre baligile vacilor din sat si prin gradinile oamenilor?

Nu e, oare, logic sa te astepti si la vreme rea? Sa pui un regulament pe site, sa scrii acolo daca am sau nu am acces cu umbrela si daca nu, sa pui in vanzare niste pelerine de ploaie, sunt ieftine si faceai o vanzare foarte buna.

Nu e, oare, logic sa nu ma pui sa stau 20 de minute la cozi ca sa imi iau ceva de baut sau de mancat? Sunt 20 de minute in care tu pierzi bani iar eu ma enervez.

Nu e, oare, logic sa semnalizezi coerent fluxul de public si procedura de intrare? Ca sa nu ne intoarcem din drum, sa ne enervam, sa ne pierdem vremea cu discutii si sa facem cozi si blocaje la poarta?

Ar mai fi si altele dar ma opresc aici. Sunt convins ca multi s-au simtit foarte bine si ca nu au observat aceleasi lucruri ca si mine sau ca nu au fost deranjati de aceleasi lucruri ca si mine. Eu am „dezavantajul” ca am termen de comparatie si ca m-am ocupat cu treaba asta de organizare cativa ani buni. In alta ordine de idei, line-up bun, promo bun si sperante de mai bine.

imagine